Tävlingar

Tävlingsnyheter

Senaste nytt

Götenerundan 2015-05-23


Lördagen den 23 maj anordnade Götene MK - Götenerundan en riktig rallytävling på grusvägar från Skara och upp mot Mariestad. 

Det var Lisas första tävling för säsongen och som vanligt hade hon pappa Hans vid sin sida. Det var nu också första gången för henne som C förare i klassen E.

Vi hade tur med vädret, solen sken men det blåste lite kyligt. 

Vägarna var fina även om de blev lite sönderkörda efter så många ekipage och Lisa hade startnummer 167 så några hade kört före henne!

Lisa tyckte att det var jätteroligt  och att det gick jättebra 😀 även om inte farten var så snabb men det kommer, övning ger färdighet! 

Hedin Bils Rallysprint 2013-08-10

Lördagen den 10 augusti anordnade Toarps MK Hedin Bils Rallysprint på Bråts skjutfält utanför Borås. Denna gång åkte Helena med Göran Wigertson i VOC och Lisa åkte med Hans som kartläsare på PR-licens för första gången i den röda Forden. 😀

Lisa ska gå rallylicenskurs så fort Kullings MS anordnar sådan, troligen någon gång i höst.

Tävlingen kördes på en 4,5 km lång sträcka som kördes två gånger. Den hade redan börjat bli lite uppkörd på SS1 när Hans och Lisa körde, de hade nr 73. Om man bortser från det var det en riktigt rolig sträcka att köra med svängar, backar och krön. 🤩

På SS2 hade sträckan givetvis blivit än mer uppkörd/sönderkörd efter så många ekipage. Hans kommer hellre hem med en hel bil än jagar de bästa tiderna så han fick parera för stenar som hade grävts upp och fram spåren samt givetvis även försöka köra vid sidan om de värsta spåren som blivit. 

Hans tycker inte att det är värt att köra sönder bilen för att få en snabbare tid, det är ju gôr sköj bara det att vara ute och köra lite stöll!


Kort från tävlingen finns under Förevigat och fliken Hedin Bils RS

Slottssprinten 2013-07-13

Fredagen den 12 juli drog vi upp till Katrineholm där Katrineholms MK anordnade Slottssprinten, rally, grillfest & after-rally med liveband i Ericsbergs Slottspark på kvällen efter lördagens tävling.

Vi åkte som sagt redan upp på fredagen och sov i servicebilen vilket funkade helt ok om än lite kylslaget.
 
Lördagen kom med strålande solsken och värme. Tävlingen var 3 SS och det flöt på på sträckorna även om co-drivern tappade bort sig på två ställen, första gången med noter på 1½ år så det var lite rostigt. När vi skulle ut på sista sträckan fick vi inte igång bilen. Den "malde" men ville inte tända, efter lite mekande hoppade den igång och vi kom iväg 9 minuter sena. Sista sträckan gick notläsningen däremot alldeles utmärkt (tyckte jag i alla fall 😉). SS3 var samma som SS2 så den hade blivit ganska spårig på sina håll men vi tog oss runt.

En mycket trevlig tävling med kringarrangemang, något vi gärna åker på igen! 😎

Backa-sprinten 2013-06-15

Andra tävlingen i nya bilen blev Skene MS tävling Backa-sprinten den 15 juni.

Tävlingen startade på asfalt i uppförsbacke och det var inte optimalt, lite rädd att slita loss/fördärva drivlinan. Kanske lite för feg men bättre det och komma hem med hel bil.

Banan i sig var ok, blev tyvärr lite väl sönderkörd i vissa svängar.

Sista åket som kändes bäst blev sämst!!! När körstilen stämmer går det saktare - märkligt! Slappnar man av för mycket eller???

Ja, ja... övning ger färdighet - mer tävlande!

Aleknixen 2013-05-25

Nu har vi startat den nya säsongen 2013 med tävlingen Aleknixen som Älvbygdens MS anordnade på grusvägar i närheten av Nol.

Tävlingen var uppdelad på två sträckor som man körde två gånger. Hans var spänd för att för första gången ta ut och lufta de över 250 hästarna under huven.

Det var en rolig tävling med mycket svängar. Det viktigaste för oss med nya bilen var inte placering utan att lära känna den. Vi är nöjda med debuten och ser fram emot fortsatt tävlande.
🙂

Autoexpert Skilling 500 2012-06-16

Första tävlingen på mer än 1½ år fick bli Autoexpert Skilling 500, hade egentligen tänkt köra Laxå men när vi fick tummen ur att anmäla oss var det fulltecknat - synd för de hade bättre startordning för motorsvaga Grupp E bilar. 🤔

Vi hade startnr 110 och trodde att de småländska vägarna skulle hålla bra men när det äntligen var våran tur var vägarna sönderkörda, djupa fåror, stora stenar kom upp i dagen och bilen släpade ofta på underredet. 

Vid första service gick påfyllningslocket till oljan sönder men allt går att lösa, denna gång fick det bli buntband!  

Sträcka 4 var rätt så kul, började snabbt på asfalt och mycket tempoväxlingar.

Efter sträcka 4 var det service igen innan vi med gott mod gick ut på sista SS - SS5 som visade sig bli ödesdiger. Vägen var helt sönderkörd, fick hela tiden ligga och parera för att inte köra ner i de värsta fårorna. Plötsligt hördes ett dunkande, var det punka eller möjligen än värre en drivaxel??? Vid första kontroll inget av det men så upptäcktes att fälgen höger bak var sönderslagen så fram med domkraft och reservhjul för ett snabbt byte. In i bilen igen och började rulla - ljudet var fortfarande kvar!!! Vad var det nu då?? Jo, även höger fram hade en sönderslagen fälg befarade där att även fjäderbenet var skadat men lyckligtvis inte. Hmm... nu var goda råd dyra! Vi hade ju bara ett reservhjul och ingen slägga att rikta fälgen. Ut i naturen och hitta lämpligt verktyg, det fick bli en stor sten som kanske inte var så lämplig men den fyllde sin funktion - vi fick hjälpligt riktat fälgen så vi kunde åka vidare in till mål.

En tävling med bra sträckor men vi kommer inte åka den igen om inte startordningen ändras!

Frida specialen 2010-09-26

Säsongens sista tävling fick bli en rallysprint - Frida-specialen i Vänersborg.

Det finns mer att hämta i bilen men co-drivern manar inte på tillräckligt så gubben slöar till!😉

Skulle egentligen behöva köra VOC så att jag lär mig sladda ordentligt och veta vad dålig väghållning är säger Hans! 🙃

Frida-specialen var en rolig tävling med både snabba partier och knix mellan tunnor. Vi har nu fått första repan på Forden då målgången var väldigt tight, spegeln fjädrade till men det gjorde inte bakskärmen. 😎

Tyvärr var inte vädret det bästa med snålblåst men det var god uppslutning på publik ändå. 

Götene rundan 2010-08-21

Så var det dags för säsongens andra notade tävling för Team Vägatorps del och denna gång var det Helena som åkte med som co-driver. Kan säga att Håkan allt gärna hade åkt med igen men nej, denna gången var det min tur. Det var ett år sedan sist och bara en enda notad tävling så man kunde verkligen inte säga att det satt i ryggmärgen utan att det var med viss nervositet jag satte mig i stolen bredvid.

Vädret kunde varit bättre och på de två första sträckorna regnade det, allt från duggregn till att himlen öppnade sig. Vi hade startnummer 46 och var glada att åka så tidigt för vägarna hade allt redan hunnit börja bli uppkörda när det var våran tur.

SS1 var som att halka omkring i en tvålkopp, gôr hal! I en 90-gradare trodde jag nästan att vi skulle kana ner i diket då bilen inte ville sluta glida men det redde upp sig. SS2 var lite bättre men det släppte allt på sina ställen där också. Hans tyckte inte alls att det kändes bra på de två första sträckorna men jag tyckte att läsningen funkade bra. 🤩

SS3 och 4 - nu tyckte Hans att det äntligen började flyta på bra för honom med körningen och att det var riktigt roligt. På sträcka 4 lyckades jag dock bli lite sen med noterna några gånger och det blev en hastig inbromsning på slutet när det var en höger 5 följt av vänster 6 till höger 1 i vägskäl - jag måste börja färgmarkera när det blir sådana stora förändringar i hastighet så man kan förvarna tidigare. Ja, ja... det gick ju bra!

Vi behöver definitivt mer vana för att få bättre tider och placeringar men det kommer!

Nossebro Cityrace 2010-06-29

Den 29 juni var det Marknadsafton i Nossebro och evenemanget för kvällen var Nossebro City Race, ett uppvisningsrally som sträcker sig runt Neck's industriområde och brandstationen i Nossebro. Det är ett samarrangemang mellan Kullings MS och Nossebro Köpmannaförening. Hans var en av ~10 bilar som var med och körde och jag (Helena) arbetade som funktionär.

För kvällen hade vi satt på några gamla sommardäck så att det inte skulle betta så bra! 🤩 Det var lite blandat asfalt och grus och det var väl väl men som ni kan gissa kom det upp grus på asfalten och då blev det halkigt. 

Hans körde 3 vändor x 2 varv med tre olika kartläsare/ bisittare. 🙂
 Man hoppas att passagerarna fick en liten känsla för rallyåkandet även om banan inte var så lång.

ESAB-rallyt 2010-06-12

Säsongens första notade tävling blev ESAB rallyt i Laxå. Hans körde den blåa Forden med Håkan vid sin sida som co-driver. Vädret var ok, inga skållgrader och lite regn.

Att anmäla sig tog tid, det är något de behöver rappa upp till nästa år, t ex att göra på ett annat sätt såsom fler som tar emot anmälan delat i låga/höga nummer eller kanske jämna/ojämna eller helt enkelt byta ut någon. 🤔

Sträckorna flöt på bra, vi testade in-car kameran och det blev filmat på två sträckor, filmer som vi kommer att lägga ut på vår sida. Vi testade även trip-mätaren och där höll det på att bli lite tokigt då vi på transporten litade på mätaren och körde ~5 km för långt så det blev till att vända och full fart tillbaka där vi fick trixa oss förbi de som redan hade hunnit fylla på i startledet.

Det var mycket notläsning då det var mycket hinder och stenar i vägkanten. Vi hade tur som hade nummer 67 då vägen redan hade hunnit bli ganska uppkörd på vissa ställen.

Som sagt det kändes som det flöt på bra men tiderna räcker inte riktigt till.

Vänersnurren 2010-05-16

Säsongens andra tävling för våran del gick av stapeln i Mellerud där Dals MK anordnade Vänersnurren.
 
Vi deltog i den tävlingen förra året, det var min första tävling och då med PR-licens. 🤩

Denna gång var vi lite noggrannare när vi satte dit nummerlapparna även om Hans sa att det inte var någon fara som sist och de satt kvar hela tiden utan silvertejp.

Tiden går så fort på morgonen och vi blev lite senare än tänkt även om vi inte blev sist. Som Johan med släggräsern sa "fint folk kommer sent!" då han var lite senare än oss till besiktning.

Även om vi tyckte att vi kom ihåg banan hyfsat bra tog vi en liten promenad för att spana in om det var något särskilt att tänka på som hålor, vatten eller lösgrus. Ha, tror inte att Hans tänkte så mycket på det när det väl bar av! 😲

Denna gången hade vi fått i videokameran, man är så uppe i't under tävlingen att det är kul att kunna kika på åket igen senare. Varv efter varv rullade snabbare och snabbare, vi tyckte att det gick riktigt bra men det fanns de som var snabbare.

Vi slutade på en 4:e plats och det hade ju klart varit roligt att komma hem med en buckla och då menar jag inte på bilen utan med i den.  Det kommer nog tids nog!

Totalreklamsprinten 2010-05-09

Så var det äntligen dags för säsongens första tävling och kosan ställdes till Ucklum där Stenungsunds MS anordnade Totalreklamsprinten.

Vi fick lastat av, anmält oss och drog iväg till besiktningen. Plötsligt ser jag hur huv-reklamen blåser loss, vi hade väl inte torkat rent så noga då vi inte ville att det skulle sitta allt för bra. När vi kommer fram får vi höra att även nummerlappen på Hans sida hade blåst av så medan Hans besiktigade bilen fick jag gå på jakt efter våra dekaler. 🤭 Efter några kilometer (kändes det som i alla fall) hittade jag dem lätt grusiga men inte så illa tilltygade som jag hade befarat så jag tog med mig dem till depån. När Hans kom tillbaka fick vi leta fram silvertejpen och på med dem igen.

Så åkte vi sträckan i servicebilen och oj, då! både Hans och jag hade missförstått hur lång SS:en var. Vi hade läst 6,6 km och tänkt att det x 3 var en ganska lagom tävling att starta med då det totalt inkl transport var ~25 km. Det visade sig dock att sträckan var 3 x 2,2 km vilket var en missräkning men, men...

Hans var lite ringrostig efter vinteruppehållet och hann inte riktigt bli varm i kläderna på den korta sträckan så det gick sådär, vi slutade som 11:a (av 12).

Resan hem valde vi att köra den lite mindre vägen över Västerlanda(?) och det skulle vi inte ha gjort. Det svängde hit och dit, vägen var mycket gropig så när vi kom hem hade bilen fjädrat upp och ner och tanken hade upprepade gånger slagit i baklämmen och gått sönder! Ve och fasa! Nu måste den hinna lagas innan nästa tävling Vänersnurren i Mellerud som är om en vecka! Får se hur det går!

Vedumsmästerskapet, Kullings MS

Så var VM avklarat och placeringen blev 10:a av 18 startande i klassen och det är vi jättenöjda med. Som alltid är det lätt att vara efterklok och tycka att man kunde hållit i lite till på vissa ställen men vi är ju bara nybörjare än och är på G!

Det var lite halkigt första omgången men när asfalten hade torkat upp till SS 3 och SS 4 hade blivit lite mer uppkörd flöt det på bra.

När vi var klara skyndade vi oss ut och kollade på SS 4 och såg Mikael Ericssons rullning. 🙃

En eloge till Kullings MS som hade arrangerat en bra tävling som tyvärr tog slut allt för fort, vi hade gärna tagit en vända till!

Lokalt klubbmästerskap, Vara MK

Tur för Vara MK att de har en driftig tjej som Annika Essunger i klubben. 😘

Söndagen den 27 september anordnade Vara MK KM på Essunger Farming utanför Nossebro. Vi får tacka så mycket att Essungers upplät en väg där vi fick köra stôll.   Vi körde en sträcka på 3 km 3 gånger och jag kan väl säga att det inte var mycket som stämde för oss på första sträckan. Vi fick inte in något flyt, feppel med växlingen, helt plötsligt sattes vindrutetorkare och/eller blinkers på och vi var nära att få närkontakt med en bergsknalle men fick stopp i tid men tappade tid då vi fick backa.

Andra omgången flöt allt på riktigt bra, Hans hittade rytmen och den höll även i sig tredje omgången men då hade vägen blivit uppkörd och förutsättningarna ändrats.

Det var en knixig men mycket rolig sträcka och vi hoppas få återkomma igen!

Något vi också hoppas att få se är Lars i en Ford snart igen! 😎